Nakładem wydawnictwa Springer, w serii Lecture Notes in Educational Technology, ukazała się w lutym 2024 roku publikacja "From Digital Divide to Digital Inclusion. Challenges, Perspectives and Trends in the Development of Digital Competences", której współredaktorem jest dr hab. Łukasz Tomczyk z Instytutu Pedagogiki UJ, a pozostałymi redaktorami: Francisco D. Guillén-Gámez, Julio Ruiz-Palmero i Akhmad Habibi.
Publikacja prezentuje spojrzenie ekspertów na dwa kluczowe zjawiska w rozwoju społeczeństwa informacyjnego, a mianowicie włączenie cyfrowe i wykluczenie cyfrowe. Pomimo intensywnej cyfryzacji różnych obszarów działalności człowieka, brak odpowiednich umiejętności w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), brak dostępu do szybkiego Internetu i wciąż niezadowalający poziom e-usług są rzeczywistością w wielu regionach i krajach. Niniejsza książka prezentuje unikalny przegląd badań związanych z dynamiką wykluczenia cyfrowego i rozwojem kompetencji cyfrowych, a także analizę najskuteczniejszych rozwiązań edukacyjnych wspierających integrację cyfrową grup defaworyzowanych.
Pozycja jest szczególnie przydatna dla edukatorów zajmujących się tematem wykluczenia cyfrowego i włączenia cyfrowego oraz poszukujących wiedzy na temat zwiększania kompetencji cyfrowych w grupach defaworyzowanych. Jest również pomocna dla twórców polityki społecznej zaangażowanych w projektowanie rozwiązań minimalizujących różne formy wykluczenia cyfrowego. Wreszcie, książka ta służy jako odniesienie dla naukowców i studentów z dyscyplin pedagogiki, polityki społecznej, psychologii nowych mediów, socjologii mediów i antropologii kulturowej.
Książka ukazała się w ramach serii "Lecture Notes in Educational Technology", która jest notowana w Scopus Q2. Jest efektem realizacji projektu REMEDIS oraz wypełnia lukę związaną z analizą zjawiska wykluczenia cyfrowego w ostatnich dwóch dekadach w 24 krajach.
Więcej informacji o publikacji:
https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-99-7645-4