Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kalendarium

Wydziału Filozoficznego UJ

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

wrzesień 2024

20240902
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

7. Letnia Szkoła Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych [trwają zapisy]

Data: 02.09.2024 - 07.09.2024
Miejsce: Online via Teams, stacjonarnie w Instytucie Socjologii UJ, ul. Grodzka 52, Kraków
Organizator: Fundacja Rozwoju Badań Społecznych (FuRBS), Laboratorium Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych (CAQDAS TM Lab), Instytut Socjologii UJ
Witryna internetowa wydarzenia: https://caqdas-tm.uj.edu.pl/letniaszkola
7. Letnia Szkoła Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych [trwają zapisy]

Ideą przyświecającą Letniej Szkole CAQDAS TM jest doskonalenie kompetencji związanych z metodologią prowadzenia badań jakościowych i mieszanych oraz wykorzystanie nowych technologii informatycznych w komputerowej analizie danych jakościowych. 7. edycja Letniej Szkoły odbędzie się w dniach 2-7 września 2024.

 

Warsztaty i webinaria Letniej Szkoły CAQDAS organizowane są w dwóch ścieżkach: metodologicznej oraz analitycznej. Oferowane są specjalistyczne warsztaty z zakresu metodologii badań jakościowych (m.in. teoria ugruntowana, badania w działaniu, metody mobilne, metody cyfrowe, netnografia, studium przypadku), humanistyki cyfrowej i lingwistyki, metodologii analizy danych jakościowych, komputerowej analizy danych jakościowych (m.in. Maxqda, Atlas TI, NVivo), big - thick data, przetwarzania języka naturalnego, text mining oraz zastosowania algorytmów sztucznej inteligencji i technik uczenia maszynowego w analizie i badaniach jakościowych. Zajecia poprowadzą doświadczeni badacze i praktycy z obszaru nauk społecznych, humanistycznych, ścisłych i informatycznych. 

Warsztaty adresowane są zarówno do pracowników naukowych, doktorantów i studentów, jak również do pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych, firm komercyjnych oraz agencji badawczych. Studenci i doktoranci mogą uzyskać za udział w Letniej Szkole dodatkowe punkty ECTS.

7. edycja Letniej Szkoły odbędzie się w dniach 2-7 września 2024 - https://www.facebook.com/caqdastmlab

Zapisy na warsztaty oferowane w bieżącej edycji Letniej Szkoły znajdują się na stronie https://bit.ly/3TltjxV  

Sprawdź listę warsztatów metodologicznych i analitycznych oferowanych przez CAQDAS TM Lab.

https://bit.ly/3Tj0fIy

Ścieżka metodologiczna (niezbędnik badacza) rozpoczyna się tam, gdzie rodzą się pytania, problemy i pomysły badawcze – czyli to, co jest przedmiotem badania, a kończy wraz z etapem gromadzenia danych. Warsztaty w ramach ścieżki metodologicznej skupiają się na rozwijaniu i doskonaleniu know-how prowadzenia badań terenowych oraz kształcenia umiejętności posługiwania się różnymi technikami badawczymi w praktyce. Proces uczenia przebiega na styku teorii i praktyki, od zrozumienia podstaw epistemologicznych danej metody badawczej, przez analizę przykładów jej użycia i ćwiczenia z uczestnikami. Podział warsztatów metodologicznych ułożony został według pozycjonowania badacza w procesie zbierania danych. Uwzględnia on różnorodność ról, jakie badacz może przyjąć w procesie badawczym, od zewnętrznego obserwatora po aktywnego uczestnika, podkreślając różne poziomy zaangażowania i interakcji z uczestnikami oraz materiałem badawczym.

  • Badacz jako obserwator i interpretator
  • Badacz jako narrator i interpretator
  • Badacz jako moderator i facilitator
  • Badacz jako aktywny uczestnik
  • Badacz jako analityk i syntetyk

Szczegółowe informacje o ścieżce metodologicznej znajdują się na stronie https://bit.ly/3InpkeS

Ścieżka analityczna (niezbędnik analityka) rozpoczyna się wraz z procesem projektowania i prowadzenia badań jakościowych, choć w praktyce odnosi się do etapu, w którym zgromadziliśmy dane i zadajemy sobie pytanie – co dalej z nimi zrobić, jak analizować dane, jak interpretować wyniki analizy? Warsztaty w ramach tej ścieżki uczą sposobu interaktywnej pracy z danymi, tj. przygotowania zbioru danych do analizy; preprocessingu i transformacji danych; schematów, procedur i technik kodowania; analizy z wykorzystaniem różnych podejść epistemologicznych i interdyscyplinarnych; interpretacji, teoretyzowania, modelowania oraz wizualizacji danych tekstowych i wizualnych z użyciem różnych programów do wspomaganej komputerowo analizy danych jakościowych (CAQDAS, DH, NLP, PYTHON, R, LLM). Podział warsztatów podkreśla różnorodność ról, jakie badacz-analityk może pełnić w procesie analizy danych jakościowych, od obsługi konkretnego oprogramowania, przez stosowanie teorii, specyficznych metod analizy i kodowania danych, aż po zaawansowane techniki informatyczne, przetwarzanie i rozumienie języka naturalnego oraz wizualizację danych jakościowych.

  • Analiza komputerowa danych jakościowych
  • Analiza, kodowanie i wizualizacja danych
  • Analiza treści, narracji i dyskursu
  • Analiza i przetwarzanie języka naturalnego

Szczegółowe informacje o ścieżce analitycznej znajdują się na stronie https://bit.ly/3P5XB6t

W obu ścieżkach warsztaty realizowane są na trzech poziomach: podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym.

Letnia Szkoła Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych (LS CAQDAS TM) powstała w 2018 roku z myślą o rozwijaniu wiedzy i umiejętności praktycznych wśród badaczy społecznych i humanistycznych. Inicjatorem i kierownikiem Letniej Szkoły CAQDAS jest dr Grzegorz Bryda. Organizatorem Fundacja Rozwoju Badań Społecznych (FuRBS) oraz Laboratorium Analizy Danych i Metod Badań Jakościowych (CAQDAS TM Lab), pod patronatem naukowym i instytucjonalnym Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.