"Nie jest dobrze, jeśli traktujemy nauczanie jako uciążliwy dodatek do właściwej pracy, podczas gdy jest ono naszą racją istnienia w murach uczelni".
Leszek Kołakowski
dr hab. Anna Sajdak-Burska, prof. UJ | Biogram
Wykształcenie
- Magister pedagogiki: Uniwersytet Jagielloński 1993.
- Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki: Uniwersytet Jagielloński 2002.
- Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika: Uniwersytet Jagielloński 2014.
Zainteresowania naukowe
Teoria dydaktyki akademickiej, teoria dydaktyki ogólnej, rozwój zawodowy nauczycieli akademickich, innowacje i alternatywy edukacyjne, edukacja inkluzyjna/włączająca.
Pozycja akademicka
- Kierownik Studiów Doktoranckich Wydział Filozoficzny UJ: od 2020 do obecnie.
- Kierownik Programu Doktorskiego w Dyscyplinie Pedagogika w Szkole Doktorskiej Nauk Społecznych: od 2019 do obecnie.
- Zastępca Przewodniczącej Dyscypliny Pedagogiki UJ: od 2022 do obecnie.
- Kierownik Zakładu Pedagogiki Szkolnej i Dydaktyki Akademickiej: od 2015 do obecnie.
- Kierownik Kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna: od 2021 do obecnie.
- Członek Rady Studium Pedagogicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego: od 2016 do obecnie.
- Członek Rady na Rzecz Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej Ars Docendi: od 2017 do obecnie.
- Członek Rady Rektorskiego Funduszu Rozwoju Dydaktyki Ars Docendi: od 2020 do obecnie.
- Zastępca Dyrektora Instytutu Pedagogiki ds. studiów stacjonarnych: 2012-2016.
- Członek Rady Programowej Centrum Doskonalenia Dydaktyki Akademickiej Ars Docendi: 2014-2020.
- Członek Komisji Dyscyplinarnej dla studentów: 2016-2020.
- Członek Rady Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych: 2017-2021.
- Przewodnicząca Komisji ds. etyki badań Instytutu Badań Edukacyjnych: 2017-2021.
- Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego: 2011-2014.
- Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddziału w Krakowie: 2008-2011.
Wyróżnienia i nagrody
Projekty
- 2020-2021 Koordynator Educational Ecosystem Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza Uniwersytet Jagielloński.
- 2022-2023 Kierownik projektu Doskonałość Dydaktyczna Uczelni Uniwersytet Jagielloński.
Wybrane publikacje
(pełna lista dostępna na https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/)
Monografie:
- Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich : teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej, Impuls, Kraków 2013.
- Sajdak A., Edukacja kreatywna, WAM, Kraków 2008.
Redakcja naukowa serii naukowej Dydaktyka Akademicka Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (6 tomów):
- Maciejowska I., Sajdak-Burska A. (red.), Dydaktyka akademicka – nowe konteksty, nowe doświadczenia, WUJ, Kraków 2022.
- Sajdak-Burska A., Maciejowska I. (red.), Profesjonalizacja roli nauczyciela akademickiego, WUJ. Kraków 2020.
- Maciejowska I., Sajdak-Burska A. (red.), Rozwijanie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich. Wybrane praktyki, WUJ, Kraków 2018.
Artykuły:
- Sajdak-Burska A., Strengthening student agency, community, and trust in academic education : a teaching approach, In: Budzanowska-Drzewiecka M., Bugaj J. M., Mikołajczyk B., Building an academic community : challenges for education quality management, Brill, Boston 2024.
- Sajdak-Burska A., Konserwatyzm i nowoczesność w edukacji: dwoistość - otwarcie – pułapki, Polska Myśl Pedagogiczna, 9/1, 2023.
- Sajdak-Burska A., Nowoczesna szkoła konserwatywna: otwarcie perspektywy, Polska Myśl Pedagogiczna, 8, 2022.
- Budnyk O., Sajdak-Burska A., Pedagogical support for Ukrainian war-affected children: future teachers’ readiness to work in crisis : comparative analysis of research results in Ukraine and Poland, Journal of Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, 10, 2023.
- Sajdak-Burska A., Zagrajmy w pokera … czyli Student Centered Learning w praktyce kształcenia kadry akademickiej, W: Maciejowska I., Sajdak-Burska A. (red.), Dydaktyka akademicka – nowe konteksty, nowe doświadczenia, WUJ, Kraków 2022.
- Sajdak-Burska A., Problematyka jakości kształcenia akademickiego: uroki skrajnych perspektyw, W: Bugaj J., Budzanowska-Drzewiecka M., (red.), Jakość kształcenia akademickiego, WUJ, Kraków 2022.
- Sajdak-Burska A., Edukacja zdalna w potrzasku archaizmu i nowoczesności kształcenia, W: Pasterniak-Kobyłecka E., Kabat M. (red.), Nauczyciel: czas, przestrzeń, szkoła, otoczenie i jego (nie)znany wymiar, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2022.
- Sajdak-Burska A., Oblicza dehumanizacji dydaktyki, Rocznik Lubuski: Szkoła w kontradyktorycznościach : kontradyktoryczności w szkole, 47, 2021.
Autorka kilkudziesięciu artykułów popularnonaukowych z zakresu dydaktyki akademickiej, ukazujących się cyklicznie od 2014 roku w „Forum Akademickim”.