Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

News

Web Content Display Web Content Display

April 2024

20240419
Previous week
Next week

III Seminar of the Section and Group on Resocialisation Pedagogy of the Committee for Pedagogical Sciences of the Polish Academy of Sciences

Date: 19.04.2024 - 20.07.2025
Start Time: 11:00
Place: Instytut Pedagogiki, ul. Batorego 12, 31-135 Kraków
Organiser: dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ, dr hab. Justyna Kusztal, prof. UJ, Instytut Pedagogiki UJ
Contact: +48 12 634 15 48, ipedagog@uj.edu.pl
III Seminar of the Section and Group on Resocialisation Pedagogy of the Committee for Pedagogical Sciences of the Polish Academy of Sciences

The topic of the Seminar we are organising is a question that, at a time of a punitive turn in the policies of many countries, as well as political changes in Poland, seems to be topical and relevant: How to measure success in re-socialisation?

 

 

 

Temat III Ogólnopolskiego Seminarium Zespołu i Sekcji Pedagogiki Resocjalizacyjnej KNP PAN wpisuje się w zapoczątkowaną w Łodzi w 2023 roku tradycję spotkań środowiska naukowego i praktyków w obszarze działań związanych z profilaktyką społeczną i pedagogiką resocjalizacyjną. Refleksja nad kondycją polskiej pedagogiki resocjalizacyjnej pociąga za sobą konieczność odniesienia się do stanu tej subdyscypliny i określenia kierunków jej rozwoju, a czasami wymaga ponownego postawienia podstawowych pytań.

Tematem organizowanego przez nas Seminarium jest pytanie, które w czasie zwrotu punitywnego w politykach wielu krajów a także przemian politycznych w Polsce wydaje się być aktualne i istotne:

Jak mierzyć sukces w resocjalizacji?

Chodzi nam o szukanie odpowiedzi dotyczącej efektywności i skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych. Choć dyskusja o nich nie jest nowa, w świetle zasygnalizowanych przemian wymaga wciąż aktualizacji. Na problem efektywności resocjalizacji można patrzeć z wielu perspektyw:

  • indywidualnego, jednostkowego procesu resocjalizacji,
  • lub/ i z perspektywy systemowej, kiedy mówimy o efektywności systemu wymiaru sprawiedliwości czy polityki społecznej,
  • ale także z perspektywy samych metod pomiaru skuteczności.

Z postawionego w tytule pytania głównego rodzą się kolejne:

  • Kto mierzy efektywność procesu resocjalizacji i w jakim celu?
  • Kto powinien dokonywać miary efektywności procesu resocjalizacji?
  • Czy mamy skuteczne narzędzia do pomiaru sukcesu w resocjalizacji?
  • Jakie kryteria i wskaźniki należy/ można/trzeba brać pod uwagę mierząc efektywność procesu resocjalizacji?
  • Jak widzą sukces w resocjalizacji: akademicy, praktycy, politycy, działacze i aktywiści, klienci i odbiorcy działań?
  • Dlaczego wciąż ewoluujemy porażki a nie sukcesy?
  • Kto obawia się ewaluacji procesu resocjalizacji?

Zależy nam na tym, aby próba odpowiedzi na postawione pytania odbyła się w atmosferze integracji środowiska specjalistów oraz związana była z merytoryczną dyskusją o kondycji polskiej resocjalizacji i jej mierzalnych efektach obserwowanych w pracy zawodowej, opisywanych w badaniach naukowych, doświadczanych przez beneficjentów. Dlatego zapraszamy do niej zarówno świat naukowy jak i praktyków oraz osoby doświadczające ich działań.

dr hab. Małgorzata Michel, prof. UJ

dr hab. Justyna Kusztal, prof. UJ

Download files
Zaproszenie